Yleiset

Applen tuki on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 0800 96 372. Tarkista ajantasaiset ja muut kuin tuen yhteystiedot osoitteesta http://www.apple.com/fi/contact/

Mitä voin itse tehdä itse ongelman korjaamiseksi?

Jos näistä ei ole apua tai olet yhtään epävarma asiasta niin tuo laitteesi meille sellaisenaan - me autamme.

Tallenna ja sulje avoimet työt, ota varmuuskopiot ja sammuta laitteen virta. Kytke iPhonesta/iPadista aktivointilukitus eli Find My iPhone/iPad -toiminto pois päältä. Poista Macista firmware-salasana, jos olet asettanut sellaisen. Irrota laitteesta kaikki ylimääräinen, esim. iPhonen kuoret, Apple Watchin rannekkeet, langattoman hiiren USB-vastaanotin tai iMacin virtajohto.

Jos asiasta kuitenkin on mitään epäselvyyttä tai mietittävää, tuo vain laite meille parhaaksi katsomallasi tavalla ja me neuvomme loput.

Tuo niin vähän, kuin vianmäärityksen kannalta on tarpeen. Pääsääntöisesti emme tarvitse esimerkiksi laturia/virtajohtoa, hiirtä, näppäimistöä, suojakuoria tai -laukkuja, Apple Watchin rannekkeita tai muitakaan tarvikkeita, mikäli vika ei liity suoraan niihin.

Kuitenkin mikäli esimerkiksi kannettavan koneen tai iPhonen akku ei lataudu, liitä tällöin mukaan myös laitteessa käyttämäsi laturi. Jos iMac ei löydä langatonta hiirtä/näppäimistöä, ota ne koneen lisäksi mukaan jne.

Jos tuot huoltoon Apple Watchia, ota mukaasi iPhone, johon kello on liitetty pariksi, mutta älä tyhjennä kelloa, sillä pyrimme suorittamaan nopean vianmäärityksen jo kelloa huoltoon jättäessä. Kellon pariliitoksen ja aktivointilukituksen poistamista varten sinun tulee myös tietää kellon kanssa käytetyn Apple ID:n salasana.

Varimport Oy on yksityinen suomalainen yritys, joka toimii Applen edustajana jälleenmyynti- ja huoltoasioissa mutta me emme ole osa Applea.

Valtuutettu huolto tarkoittaa, että teknikkomme ovat läpikäyneet Applen vaatimusten mukaisen koulutuksen ja että huoltoprosessimme noudattaa Applen laatuvaatimuksia. Käytämme huolloissa Applen alkuperäisiä varaosia ja laitteesi takuu säilyy ennallaan.

Vaikka kykenemme tekemään Applen laitteille paljon, on kuitenkin asioita, joiden osalta Applen oma tuki on parempi taho ottaa yhteyttä. Tällaisia asioita ovat mm. laitteiden käyttötuki ja opastus, Apple ID -ongelmat kuten salasana- tai maksuongelmat.

Klikkaamalla alla olevia linkkejä saat Applelta vahvistuksen siitä, että Varimport Oy on Applen valtuuttama huolto.

HELSINKI: https://support.apple.com/fi-fi/repair/verify-repair-provider?storeid=275567
TURKU: https://support.apple.com/fi-fi/repair/verify-repair-provider?storeid=275618

Mikäli haluat varmistua että käyttämäsi huolto on Applen valtuuttama voit etsiä huoltoa myös nimeltä:

https://support.apple.com/fi-fi/repair/verify-repair-provider?storeid=

Apple ID ja aktivointilukitus (Find My iPhone/iPad)

Apple ID on nimitys Applen verkkopalveluissa käytetylle käyttäjätunnukselle, jolla kirjaudutaan Applen erilaisiin verkkopalveluihin kuten iCloudiin, App Storeen ja iTunes Storeen. Apple ID ei ole pakollinen ja Applen laitteita voi käyttää ilman Apple ID:tä, mutta jotkin palvelut ja toiminnot (esim. App Store) eivät tällöin ole käytettävissä.

Jos et tiedä, onko sinulla Apple ID tai se on unohtunut, käy Applen sivulla https://support.apple.com/fi-fi/HT201354 tai ota yhteys Applen puhelintukeen. 

Find My iPhone/iPad (Etsi iPhone/iPad, lyhyesti FMi) - on Applen mobiililaitteille tehty toiminto, jonka avulla kadonneen laitteen voi yrittää paikantaa. Paikannus edellyttää, että laitteella on kirjauduttu iCloudiin ja FMi on kytketty päälle.

FMi:n päälle kytkeminen kytkee samalla Applen järjestelmästä päälle aktivointilukon. Aktivointilukon on tarkoitus vähentää iPhone varkauksia. Jos aktivointilukittu puhelin tyhjennetään tehdasasetuksiin, ei sitä voi tyhjennyksestä huolimatta ottaa uudelleen käyttöön ilman lukitsemiseen käytettyä Apple ID:tä. Aktivointilukittuja puhelimia ei myöskään voida huoltaa ennen kuin lukitus on kytketty pois. 

Jos laite on sinulla ja se on käyttökuntoinen, avaa Asetukset, sitten oma nimesi, vieritä alareunaan, napauta "Kirjaudu ulos" ja seuraa ohjeita.

Jos sinulla ei ole laitetta (esim. olet jo jättänyt sen huoltoon), mene tietokoneella osoitteeseen https://www.icloud.com/find ja klikkaa "Kaikki laitteet". Jos laitteen vieressä näkyy pieni ruksi, klikkaa sitä. Jos ei, klikkaa laitteen nimeä ja sen jälkeen klikkaa "Poista tililtä".

Apple ID:n salasanaa ei ole mahdollista selvittää mutta se on mahdollista nollata. Nollaus tehdään Applen sivuilla osoitteessa https://iforgot.apple.com. Jos tarvitset apua salasanan nollaamisessa, ota yhteys Applen puhelintukeen. 

Jos tiedät Apple ID:n mutta et salasanaa, yritä aina ensisijaisesti nollata salasana (kts. edellinen kysymys). Jos et tiedä käytettyä Apple ID:tä, voi aktivointilukituksen poistaa ainoastaan Apple itse, joten ota tällaisessa tapauksessa aina yhteyttä Applen puhelintukeen. Varaudu todistamaan, että laite on sinun. Tarvitset yleensä ainakin laitteen ostokuitin.

Data ja varmuuskopiot

Kyllä, mikäli laitteessa on yhtään mitään säilyttämisen arvoista dataa. Varmuuskopiointi on erittäin hyvä idea myös ehjän laitteen tapauksessa. Varimport tai Apple eivät ole huollon aikana missään vastuussa laitteen datasta. Maksullisen lisäpalveluna voit tilata laitteen varmuuskopioinnin huollon ajaksi. Hinta sisältää myös varmuuskopion palautuksen laitteeseen mikäli laite tyhjennettiin huoltoprosessin aikana.

Laitteiden dataa ei poisteta huollossa, ellei vianmääritys tai huolto sitä edellytä. Käytännössä kuitenkin esimerkiksi iPhonet ja iPadit joudutaan lähes poikkeuksetta tyhjentämään osana vianmääritystä.

Laitteen toimitus huoltoon

Kyllä voit. Kirjoita vastaanottajaksi "Varimport Oy / Huolto" ja käytä osoitteena haluamasi toimipisteen käyntiosoitetta. Pakkaa laitteesi huolellisesti niin, ettei se pääse rikkoutumaan kuljetuksen aikana.

Käytä sellaista kuljetuspalvelua, joka toimittaa paketin suoraan liikkeeseemme (esim. Postin Ovelle-paketti tai Business Day 14). Liitä laitteen mukaan ainakin omat yhteystietosi, mahdollisimman kattava vikakuvaus sekä mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan ostokuitti.

Emme tarjoa varsinaista noutopalvelua mutta autamme aina jos voimme, joten pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan lähimpään Varimportin toimipisteeseen niin keskustellaan vaihtoehdoista. 

Takuu, korjausohjelmat, ostokuitti

Applen kaikilla laitteilla on yhden (1) vuoden rajoitettu takuu, joka kattaa laitteen materiaali- ja valmistusvirheet sekä käytöstä riippumattomat laiteviat. Applen takuu ei kata fyysisiä vahinkoja kuten putoamisia, nestevaurioita tai tukkeutuneita portteja/liittimiä, eikä ohjelmistovikoja tai uudelleenasennuksia. 

Tarkemmat takuuehdot löydät täältä: https://www.apple.com/legal/warranty/products/finland-universal-warranty.html

Ensisijaisesti aina alkuperäisestä ostokuitista. Applen järjestelmän näyttämän arvion takuusta voit tarkistaa osoitteesta https://checkcoverage.apple.com

Tietokoneiden sarjanumero sijaitsee yleensä laitteen pohjassa, iPadeissa laitteen takana. iPhoneissa sarjanumero löytyy järjestelmästä kohdasta Asetukset > Yleiset > Tietoja.

Laitteiden sarjanumero on myös laitteen alkuperäisessä paketissa. Tarkempaa tietoa sarjanumeron tarkistamisesta löytyy osoitteesta: https://support.apple.com/fi-fi/HT204308.

Useimpien laitteiden takuutiedot näkyvät Applen järjestelmässä ja monet takuuhuollot tai vastaavat voimmekin tehdä ilman, että kuittia tarvitsee esittää.

Kaikki laitteet eivät kuitenkaan näy Applen järjestelmässä, eivätkä tiedot ole välttämättä aina täysin oikein ja tällöin kuitti tarvitaan ennen kuin takuuhuolto voidaan suorittaa. Jos laite on ostettu Varimportista, löytyy kuitti myös omasta järjestelmästämme. Takuun ulkopuoliset (maksulliset) huollot ja maksulliset diagnosoinnit ja korjausarviot eivät edellytä kuittia.

Voit tarkistaa Applen julkaisemat korjausohjelmat ehtoineen sivulta:https://www.apple.com/fi/support/exchange_repair/.

Kuluttajansuoja sitoo ensisijaisesti laitteen alkuperäistä jälleenmyyjää, mutta Varimport Oy voi hoitaa vetoomukset jälleenmyyjien puolesta. Tuo laite meille huoltoon alkuperäisen ostokuitin kanssa ja mainitse, että kyseessä on kuluttajansuojatapaus. Jos laite on ostettu Varimportista, löytyy kuitti omasta järjestelmästämme. Muualta ostettujen laitteiden kanssa ostokuitti tarvitaan aina. Mikäli laite ei ole Varimportin myymä veloitamme kuluttajansuojantapauksissa käsittelymaksun.

Beats- ja Beddit-tuotteet

Kyllä huollamme. Beats-kuulokkeiden mukana on erittäin hyvä toimittaa ostokuitti, mikäli kuulokkeet eivät ole Varimportin myymät.

Kyllä huollamme. Toimita Beddit-laitteen kanssa aina alkuperäinen ostokuitti/lasku/lähete.

Muut asiat

Applen valtuutettuna huoltona periaatteemme on, että laitteiden huoltoprosessi täyttää Applen korkeat laatuvaatimukset niin vianmäärityksen, huoltotyön kuin asiakaspalvelunkin osalta. Tinkimätön tavoitteemme on, että asiakkaan laite tulee kerralla kuntoon ja että sen toimivuus on läpikotaisin testattu ja tutkittu.

Pelkkien osien myyminen olisi vastoin tätä periaatetta, joten myymme Applen varaosat asiakkaille ainoastaan asennettuna ja testattuna.

Applen takuu/AppleCare-huoltojen osalta huollon takuu on joko laitteen alkuperäinen takuu tai 90 päivää huollon valmistumisesta sen mukaan, kumpi tarjoaa pidemmän kattavuuden.

Joidenkin kolmannen osapuolen osien kohdalla vastaamme valmistajan takuusta yhden (1) vuoden ajan.

Ota yhteyttä lähimpään Varimportin toimipisteeseen puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella.